vrijdag 8 november 2013

Ding 7 Sociale netwerken

Een aantal jaren geleden moest ik er niets van hebben en deed ik er niks mee.
Maar ja dan ben je fan van Marco Borsato en die is dol op Social Media en aangezien ik niks wilde missen begon ik met lezen van toen nog hyves.
En ach dan maak je toch ook maar een account aan op hyves, twitter en later facebook en gaat het zelf plaatsen van berichtjes ook ineens vanzelf.
Zoals al gezegd is hyves een stille dood gestorven en verdrongen door facebook.
Ik lees eigenlijk dagelijks wel op facebook en plaats geregeld statusupdates met of zonder foto's. Ik moet wel zeggen dat dit door de smarphone wel erg veel makkelijker is geworden.
Via facebook heb ik inderdaad ook al oude schoolvriendinnen gevonden en oud collega's van de verpleegstersopleiding, heel leuk is dat. Je kunt heel makkelijk zoeken of iemand op facebook zit, alleen zijn sommige accounts pas volledig te zien als je geaccepteerd bent als vriend door diegene.
Ik heb mijn account "open" staan omdat ik niks te verbergen heb (zowel dan zet ik dat niet op FB) en omdat ik nog wel eens meedoe met een prijsvraag (en ook wel eens wat win).
Ik heb de FB pagina van de bibliotheek "geliked" en zie dus de nieuwe berichten in mijn tijdlijn
Verder ben ik lid van een paar groepen op FB zoals van dBOS noord-zuid holland.
Ik vind het een handig medium om op de hoogte te blijven van nieuwe artikelen, nieuwe apps, interviews, en nieuws.

Ook op linked inn heb ik een account, dit is meer zakelijk.
Er komen af en toe vacatures voorbij en je kunt je netwerk uitbreiden, altijd handig om mensen te kunnen benaderen.

Ik denk dat de bibliotheek nog actiever kan inspelen op vragen die er leven, maar ook zelf vragen kunnen stellen aan het publiek.
Op deze manier kun je het publiek (vooral het jongere) meer mee laten doen/denken over de bibliotheek.
BV nieuwe aanwinsten delen, recensies vragen, activiteiten delen, acties etc.










Zo toch nog gelukt om een blog te typen met 1 arm























13 opmerkingen:

  1. ha Ingrid,

    Ben blij dat je weer zin hebt om achter je computer,laptop of telefoon te zitten. Gaat het al wat beter?
    Ik ben het met je eens dat we wat actiever met facebook moeten zijn
    met de bibliotheek maar wij zijn goed op weg.
    beterschap nog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wijsneus, gaat wel weer wat beter. Nog wel slapjes, duizelig en snel moe.

      Verwijderen
  2. Goed gedaan! En dat met één arm.
    Ik vind jou altijd actief en enthousiast op zowel Facebook als Twitter.
    Waar vind je toch die leuke kaarten die je altijd bij een felicitatie plaatst?
    En wat betreft de Facebookpagina van de bieb: we moeten inderdaad gaan proberen in gesprek te komen met onze klanten. We vragen al tips in 'Tip elkaar', maar klanten reageren daar nog niet zo. Misschien heeft dat nog wat tijd nodig? Wat denk jij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Margriet, die kaarten zoek ik via google afbeelding, downloaden en dan delen via FB

      Verwijderen
  3. Je bent mijn sociale media held! Gewoon met 1 arm tikken! Ja het gesprek met de klant kan offline en online nog beter. Ik denk dat we ze eerst aan elkaar moeten verbinden om zo meer rendement eruit te kunnen halen. Wat denken jullie? Bijv een qr code naar facebooksite die je in de bieb kan scannen is al een begin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat heb ik al gedaan op de jongerenfolder, maar dan naar de aanbieding voor een pas :) Bedoel jij op de bon die je krijgt als je leent en terugbrengt? Dat is een vet idee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat bedoelde ik inderdaad, weet niet of dat kan

      Verwijderen
    2. Ja dat is leuk, wij kunnen mensen filmen en interviewen
      en dan dat met QR code op de bon zo kan iedereen zien wat de klanten ( die de goed keuring hebben gegeven ) te vertellen
      hebben.

      Verwijderen
    3. Wauw, ja gaaf! Dit is nu een voorbeeld van we think: samen werken/denken voor het grotere geheel. Nu doen we dat op t werk maar het kan natuurlijk later ook met klanten erbij. http://youtu.be/O_9Kw3EKb0o

      Verwijderen
    4. Die bon zou je inderdaad veel beter kunnen benutten. Bijvoorbeeld een activiteitenagenda, Facebookadres, kortingsbon en dat soort dingen.

      Verwijderen
  5. Goed dat je er weer bij bent! Ja, het wordt belangrijk om de klant duidelijk te maken waar wij zitten en wat wij kunne bieden

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stoer hoor!
    Heb je ook wel eens gekeken welke lokale communities (bijvoorbeeld groepen op Facebook) actief zijn? Zou dat een plek kunnen zijn war je als bibliotheekmedewerker actief kunt zijn. Door vragen te beantwoorden, informatie te geven bij foto's die mensen plaatsen, zonder daarbij de bibliotheek elke keer te noemen. Want dat gaat tegen je werken. De vragen beantwoorden, daar waar ze gesteld worden.

    BeantwoordenVerwijderen