vrijdag 22 november 2013

Ding 9 Sociale catalogus

Ik maak steeds meer gebruik van de aqua browser op Holland net. Je zoekt hier wat breder, krijgt meer hits en komt op andere zoekwoorden door de woordenwolk.
de tags en lijsten die je kunt toevoegen zijn heel handig, je kunt zo zelf dingen terug vinden maar helpt ook anderen om dingen te vinden.
Je moet wel even een account aanmaken maar dat gaat simpel.
Dit zelfde kan in onze eigen catalogus, je logt dan in met je biebpas.
Ik denk dat we klanten nog actiever moeten/kunnen wijzen op deze mogelijkheden, het is tenslotte in hun voordeel.
Ervaringen van lezers zijn heel waardevol, ik vind het zelf ook heel fijn om recensies van lezers te lezen, dat zegt me meer dan de officiële resencies.
Het idee van Nelleke uit de boekhandel met de kaartjes aan de kast lijkt me heel uitvoerbaar en zo trek je meteen de aandacht voor deze mogelijkheid.
We zouden ook boekenleggers in de boeken kunnen doen en mensen vragen om een ervaring of tag achter te laten in de digitale catalogus.



7 opmerkingen:

  1. En in de geest van deze cursus moeten we ook Tip elkaar zien te promoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat van die boekenlegger vind ik een leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi, helemaal mee eens dat we actiever het gemak naar de lezer/gebruiker kunnen brengen. Alleen al het onder de aandacht brengen tijdens een gesprek. Wat bedoel je met Nellekes idee? Ik zag geen hyperlink of verder uitleg, dus ik kan mij wel een voorstelling ervan maken maar weet het fijne er niet van. Het idee van een boekenlegger of een ander middel om de lezer zij of haar (lees) ervaring te vragen is super! Nu is er natuurlijk ook een goede surpriseactie (de blinddate met een boek) die het idee van Nelleke, Margriet en Ellen volgens mij samenvat! Heb je nog andere ideeën om de catalogus dichterbij de klant te brengen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. P.s. En jouw idee natuurlijk. We willen alle. de ideeën en ervaringen van de lezer!

      Verwijderen
  4. Onze training heeft nu al leuke resultaten opgeleverd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kies even voor het gemak en geef je dezelfde reactie als bij Nelleke omdat ze erg aansluiten.

    In de bibliotheek Angstel, Vecht en Venen, plakken ze briefjes in de boeken waarop klanten na het lezen van het boek, gelijk hun mening en waardering kunnen geven. Werkt erg goed. Op een snelle en laagdrempelige manier kan je jouw recensie (al dan niet anoniem) achterlaten in het boek en de klant die een boek staat uit te zoeken, kan gelijk zien wat de vorige lezers van het boek vonden. Er zou een slag gemaakt kunnen worden door deze briefjes ook in de catalogus in te voeren.

    Ken je ook de site "Why I love this book"? Ook te gebruiken in de bibliotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoi Edo, toevallig kwam why i love this book gister aan bod tijdens een presentatie van Jolanda. Leuke filmpjes. Wel belangrijk dat ze steeds met dezelfde vragen en op dezelfde manier gefilmd worden.
      De briefjes in boeken werkt wel goed denk ik, alleen het digitaliseren ervan kost (te) veel tijd. Maar je kunt mensen wel triggeren om het zelf (ook) op internet te doen.

      Verwijderen