dinsdag 26 november 2013

Ding 10 E-books/readers

Digitaal lezen van boeken heeft niet mijn voorkeur. Ik wil een boek zien, voelen en bekijken, ik wil daadwerkelijk zien hoever ik ben. Ik bepaal mijn keuze toch ook mede op uiterlijk en flaptekst.
Maar ik moet toegeven dat het op vakantie erg handig is en veel gewicht scheelt. Nadeel is wel dat je er ieder een moet hebben want hij is nooit "uit".
zelf hebben we een selexsyz huismerk apparaat zonder achtergrond verlichting, dat is wel eens jammer want in het donker heb je dus licht nodig. Maar in de zon/daglicht leest het heel fijn.
Nu ik met 1 arm in de mitella zit is de e-reader ook erg handig.
Ik heb ook wel boeken op mijn telefoon staan, vooral verhalen, zodat ik altijd wat te lezen bij me heb.
Het kopen van digitale boeken vind ik best prijzig en weinig schelen met de fysieke exemplaren, jammer dat bevorderd het illegaal aanschaffen. Ik heb vorige week bij bol.com een titel aangeschaft voor mijn zoon Luuk, een verhaal als aanvulling op de serie inwijding van Veronica Roth. Deze titel is er alleen digitaal.
Ook op de tablet wordt gelezen hier in huis maar dan vooral tijdschriften en de krant, dit is natuurlijk een kleurenscherm.
In de bibliotheek hebben we het anders lezen punt waar mensen verschillende manieren van lezen kunnen uit proberen, daarnaast hebben we een paar (oudere) E-readers in de uitleen. de animo hiervoor loopt behoorlijk terug.
Een groot succes was afgelopen zomer de Vakantiebieb APP, gevuld met moderne boeken voor alle leeftijden. Je zag toen dat er veel belangstelling is voor het digitale lezen.
Iets anders wat steeds meer opkomt zijn digitale studieboeken, er zijn scholen waar alle kinderen ipads/ laptops hebben en alle boeken digitaal zijn. Dat lijkt me heerlijk voor die kids en scheelt een hoop gesjouw.
En wat kan de bibliotheek nog meer doen met e-books, dat vind ik lastig want we zijn toch afhankelijk van landelijke ontwikkelingen.



4 opmerkingen:

  1. Ingrid wat ben je er weer snel bij en weer een leuk, volledig overzicht. Digitale studieboeken verdwijnen in de bibliotheek uit het zicht, daar ligt de vraag toch vooral naar romans dacht ik zelf, maar misschien is jouw ervaring anders. En kun je wat zeggen over je ervaringen met het downloaden van ebooks?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat heel veel mensen liever nog een gewoon boek vasthouden en dat op vakantie de voorkeur naar een e-reader gaat. Althans zo zie ik veel om me heen. Veel treinreizigers zie ik met tablets en e-readers zitten. Maar die voorliefde voor fysiek, het beperkte aanbod en het gehannes met e-books hebben er mede voor gezorgd dat e-books nog niet zo enorm populair zijn in Nederland. En daarmee hebben wij bibliotheken nog mazzel, zeker zolang wij geen passen aanbod kunnen bieden. Tegelijkertijd zie ik de hoeveelheid tablets in Nederland sterk toenemen en mensen verwachten daar ook op te kunnen lezen. Dus we zullen als branche haast moeten maken en met een goed en makkelijk te gebruiken aanbod moeten komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lezen boeken op de iPad viel mij boven verwachting mee, maar ik neem toch elke vakantie een grote tas met papieren boeken mee in de achterbak van de auto :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vond de vakantie app ook leuk vooral was het leuk weergegeven met de boekenkast en de kleine stukjes erbij.

    BeantwoordenVerwijderen