dinsdag 12 november 2013

ding 8 Twitter

Sinds een jaar of 3 heb ik een twitter account en heb sindsdien al meer dan 8000 tweets gestuurd.
Naast lezen van allerlei berichten plaats ik ze zelf dus ook. Dat varieert van opmerkingen over tv programma's tot maaltijd ideeën, tot persoonlijke opmerkingen.
Zo kan ik mensen die mij volgen snel op de hoogte brengen van hoe bv mijn operatie verlopen is, Daarnaast gebruik ik het om mensen te feliciteren, een hart onder de riem te steken of sterkte te wensen.

mijn twitterpagina @ingridpaula
Ik volg verschillende (soorten) mensen en organisaties, om het een beetje overzichtelijk te houden voor mezelf heb ik lijsten (lists) gemaakt. Zo krijg ik niet alles door elkaar te lezen en kun je makkelijker wat terug vinden.
Ik let wel op wat ik plaatst, geen al te persoonlijke informatie, adres gegevens, vakantietijden etc.
Verder heeft twitteren en dan vooral het re-tweeten me ook al wel eens prijzen opgeleverd zoals bloemen, kaartjes en een fles parfum.
Bedrijven zijn erg gesteld op hun goede naam en weten dat negatieve tweets heel snel rond gaan, ze proberen dan ook meestal om snel te reageren.
Ik heb daar zelf ook ervaring mee.
Vorig jaar had ik een nogal negatieve ervaring met een arts in het ijsselland ziekenhuis mbt tot iris. Op mijn telefonische pogingen dit op te lossen werd niet geregeerd (werd na 3x beloven niet teruggebeld). Ik plaatste zonder namen te noemen een tweet hierover met #ijssellandziekenhuis. Dezelfde avond nog kreeg ik een DM (direct message/ prive bericht) met de vraag de volgende dag contact op te nemen met tel. nr erbij. Bleek voorzitter van raad van bestuur. Na telefoontje was alles binnen een uur opgelost.
Maar ik twitter ook positieve ervaringen met bedrijven/ziekenhuis/fysio, deze worden dan vaak geretweet.
De bibliotheek twittert ook al, ik volg ze ook en retweet regelmatig leuke/belangrijke dingen. Wat beter kan is het zelf actief op zoek gaan naar vragen om te beantwoorden.
Maar dit kost best wel tijd en als je ermee begint moet je er wel consequent mee doorgaan.



11 opmerkingen:

  1. Kan jij deze cursus niet geven? Kennis en ervaring zijn ruim voldoende en de voorbeelden overtuigend. Complimenten!
    Gebruik je ook handige dashboards al Tweetdeck of Hootsuite? Daarin kan je meerdere accounts bijhouden, zoekacties automatisch laten verrichten en alle verschillende vensters overzichtelijk naast elkaar hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op mijn telefoon gebruik ik inderdaad tweetdeck, heel handig om accounts te scheiden en apart te kunnen lezen.

      Verwijderen
  2. Jij bent onze Twitter ster, naast Margriet :) als ik vragen heb, dan weet ik nu bij wie ik terecht kan! Mooi hoe jij het inderdaad onder woorden kunt brengen. Hoe jij het ziet, maar ook hoe jij het zelf gebruikt. Hoe kunnen we volgens jou Twitter nog meer, beter of anders inzetten voor de bieb?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Te veel eer. Conny plaatst op het ogenblik de tweets. Ik zit bij de afdeling Facebook :-)

      Verwijderen
    2. Maar jij weet wel veel van Twitter en het gebruik! Onderschat dat niet!

      Verwijderen
  3. Ha Ingrid, het verhaal over die vervelende arts had je al eens verteld. Hopelijk heeft hij nu zijn leven gebeterd. Jij heel veel sterkte met je herstel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ingrid,
    Vanaf nu mag jij het team Sociale media van de bibliotheek
    komen versterken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ha leuk idee, misschien speciaal voor de jeugd. Alhoewel het natuurlijk niet cool is om de bieb te volgen.;)

      Verwijderen
  5. Dat lijkt me een goed plan.
    Jij weet er heel veel van, bent erg enthousiast en bovendien is het veel minder belastend voor je schouder!
    Nog een voorspoedig herstel gewenst, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jij bent inderdaad een enthousiaste twitteraar! Ik ben meer een volger en een retweeter (zou dat woord bestaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En anders zorgen wij gewoon dat het bestaat ;) Ik kom door jou retweets vaak leuke dingen te weten.

      Verwijderen