woensdag 25 september 2013

ding 3 you tube

Youtube vind ik een geweldig kanaal.
Ik zoek er heel vaak filmpjes over allerlei onderwerpen.
Je vind er tegenwoordig bv ook filmpjes van boeken ( digitale boeken dus)
Om filmpjes erop te zetten heb je een account nodig, dat heb ik enkele jaren geleden aangemaakt. Ik maak meestal filmpjes in vrij hoge resolutie en dat duurt dan vaak wel heel lang voor die geüpload zijn.
Het volgende filmpje staat in het teken van de Boekenweek. Het is de officiële clip van het Boekenweek lied gezongen door kinderen voor kinderen.
Een lied waar je vrolijk van wordt.
Ik vind het wel vervelend dat er vaak reclame voor zit.


Soms wil je wel eens een You Tube filmpje op je eigen computer zetten, zodat je het ook zonder internet kan bekijken en goed kan bewaren.
Een heel handige site daarvoor is  www.zamzar.com je kunt hier een you tube filmpje converteren zoals dat met een moeilijk woord heet en naar jezelf mailen.

Toepassing voor de bibliotheek zie ik niet direct, soms kun je wel een filmpje plaatsen van een activiteit die geweest is in de bieb zodat deelnemers en andere geïnteresseerde mee kunnen kijken.
You Tube houd tegenwoordig wel heel goed de rechten van filmpjes en materiaal in de gate.

3 opmerkingen:

  1. Hi Ingrid,

    Ook handig is om via Firefox een filmpje te downloaden: https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/1-click-youtube-video-download/?src=search
    Sinds dat ik dit weet, gebruik ik geen online converter meer. Ik heb daarom meerdere browsers op een computer staan. Want met Firefox is dan weer de Adobe Flash gecrashed en dan bekijk ik je blog gewoon in Explorer zodat ik het filmpje wel kan afspelen :)

    Vind je een kanaal voor de bieb niet een idee? Op onze website en Facebook kunnen ze ge-embedded/gedeeld worden en op het kanaal blijft alles op 1 plek netjes beheerd en bewaard.
    Of een afgesloten versie voor collega's onderling om kennis te delen?
    ik kijk en leer altijd van http://www.youtube.com/user/Frankwatching

    P.S. Had je deze al gezien? https://www.youtube.com/watch?v=r3En0ilVseQ&feature=player_embedded

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 4YouCapelle heeft goede suggesties. Flmpjes worden gretig bekeken en vertellen je boodschap vaak beter dan met tekst. Mensen worden meer geprikkeld door beelden en dat kun je benutten.

    YouTube komt met een groot aanbod van vrij te gebruiken muziek. En die kun je rechtenvrij in je filmpje gebruiken. Een mooie bron om naar rechtenvrij materiaal te zoeken is het overzicht van Open Bibliotheken

    BeantwoordenVerwijderen