woensdag 4 december 2013

Ding 11 bibliotheek 2.0 in de praktijk

Tsja bibliotheek 2.0 komt dat al goed uit de verf?
Lastig om te zeggen, er zijn heel veel goede en leuke initiatieven maar het valt of staat met de persoonlijke inzet van de mensen.
Het is wel goed om in de keuken van elkaar te kijken en elkaars goede ideeën en ervaringen te gebruiken.
Ik heb de verschillende sites en social media bekeken die genoemd worden.
Het valt me op dat er op de blogs weinig tot geen reacties komen, het zijn leuke besprekingen van boeken maar men voelt zich niet zo geroepen om te reageren.
twitter berichten zijn erg actueel en worden voor verschillende doeleinden ingezet, zowel om aandacht te vragen voor de activiteiten als om te vertellen hoe het geweest is. Ook vroeg de bibliotheek DenHaag mensen via twitter waarom ze lid waren van de bibliotheek en verbond daar een prijsje aan.
Wel belangrijk om actueel te zijn en om snel te reageren op de reacties. Je kunt ook berichten van anderen of nieuwtjes mbt boeken/schrijvers of lezen retweeten en zo snel verspreiden.
Je ziet soms aangegeven wie de tweet plaatst naast de algemene twitternaam, dit maakt het wel persoonlijker. Ditzelfde geld voor Facebook.
Het verhaal over de wolmoord via de twitterzoektocht vind ik echt grandioos maar wat een werk is dat geweest. Lijkt me geweldig om te doen ook met jongeren.
Onze facebook pagina ziet er ook goed uit en is lekker gevuld met foto's, filmpjes, verslagen en informatie.
Het valt me wel op dat er weinig reacties zijn wel een aantal likes. Bij de voorbeelden uit de tekst gebeurd dat meer vooral als er iets mee te verdienen valt.
De socialmedia caster lijkt me echt geweldig, de link leggen tussen fysieke en digitale informatie is voor de bibliotheek toch wel essentieel.
Ik heb me ook al eens staan te verlekkeren aan een multitouchtafel , lijkt me ook een fantastische aanwinst voor de bieb.
Ik heb wel zin in de toekomst met al deze nieuwe mogelijkheden en uitdagingen.
Het grote punt is natuurlijk zoals bijna altijd is er geld voor om dit (goed) op te pakken.



3 opmerkingen:

  1. Bibliotheek Kennemerwaard blogt veel over boeken. Daar komen vrijwel geen reacties op. Edo vertelde dat in de bibliotheek de bloggers wel aangesproken worden over de boeken waar zij over schrijven en die interactie is juist weer erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja dat reageren, het valt vaak tegen. Wat niet wil zeggen dat het niet gelezen wordt. Het blog zou slechts een onderdeel van het geheel moeten vormen. Andere sociale media kunnen er naar verwijzen of er op hun eigen manier naar kunnen verwijzen. Een vraag stellen over het boek op Facebook, de recensies doorplaatsen op boekencommunities en de eigen catalogus, noem maar op. Zorgen dat je activiteiten breed zichtbaar worden en de media gebruiken waar ze het beste in zijn. Daarbij komt ook nog eens dat we niet gewend zijn om voor sociale media te schrijven. We schrijven mooie afgeronde stukken met een kop en een staart, maar vergeten dat mensen niet alles van top tot teen lezen, maar door de tekst fladderen en stukjes lezen of foto's bekijken. We stellen zelden een vraag of prikkelen de lezer met 'gewaagde' uitspraken. We spelen niet met de lezer, waardoor men ook niet geneigd is te reageren. En dat is een kunst apart.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,

    De zin "het valt of staat met de persoonlijke inzet van mensen" is een mooie reflectie! Niet alleen de inzet vanuit de bibliotheek, maar zeker ook vanuit de gebruiker.
    Mocht de gebruiker niet zichtbaar laten zien dat hij of zij er gebruik van maakt, dan kan weer de inzet van de bibliotheekmedewerker helpen bij navraag in de praktijk over de reden waarom! Want waarom zou je reageren op een leuke boek bespreking? Dat is misschien alleen maar wat je zocht. Of het medium is verkeerd gekozen of ingezet etc. Het is en blijft mensenwerk, dus communicatie.
    Wat ik graag van jou nog zou willen weten is welke (kleine of praktische) mogelijkheden jij ziet om de offline en online bibliotheek beter te verbinden. Eventueel met de middelen die we nu hebben.

    BeantwoordenVerwijderen