zaterdag 14 december 2013

Ding 0 de evaluatie

En zo zijn we na een 3 maanden alweer aangekomen bij het laatste "ding".
Een mooie reis die me geprikkeld heeft tot nieuwe dingen en me meer laat nadenken bij de dingen die ik al deed.
Ik was al bekend met FB, twitter en bloggen dat deed en doe ik al op persoonlijke titel alhoewel degene die ik volg ook met werk te maken hebben.
Ik vind het heel leuk dat je op deze manier snel en makkelijk contact kan leggen met mensen die je anders nooit zou spreken. Ik krijg ook regelmatig reacties terug van bv schrijvers die ik volg.
Symbaloo en google drive ben ik echt gaan gebruiken door deze cursus.
google drive was bv erg nuttig voor het maken van de eindpresentatie voor de opleiding leesconsulente.
Ik heb zelfs 2x "vergaderd" via Skype en tegelijkertijd de documenten aangevuld en gedeeld via google drive. ging heel handig en scheelde een boel reistijd.

Wie benieuwd is naar het eindresultaat kijk maar hier:  http://www.mhvb.eu/DDL/

Hoe kunnen we al deze digitale dingen nou gaan gebruiken binnen de bibliotheek.
Dat is best een lastige vraag, heel belangrijk is om door te zetten want iets nieuws heeft altijd tijd nodig om te beklijven. Maar dat we in moeten zetten op de digitale middelen lijkt me duidelijk.
Ik heb al veel leuke initiatieven voorbij zien komen .
Ik hoop mijn werkterrein meer te gaan verleggen naar de educatie/ scholen en ook daar zie ik volop mogelijkheden.
Ik zou bv een facebook pagina per school willen waar we dan vanuit de dBOS met en door leerlingen, ouders, leerkrachten en leesconsulentes de nieuwste boeken, leestips etc kunnen bespreken.
Daarnaast haal ik veel informatie via FB en twitter binnen van kunst van lezen, leesplein, schrijvers etc.
Ook denk ik dat het toch wel tot onze taak behoort om voorlichting/begeleiding te geven in het digitaal wijs worden.
Ik ben heel benieuwd waar we over een jaar zijn.
Het zal wel aankomen op doorzetten en volhouden en blijven evalueren maar ik heb er wel zin in om die weg in te gaan.




4 opmerkingen:

  1. Inderdaad, Facebook en Twitter zijn goede bronnen om van nieuwtjes op de hoogte te blijven.
    We moeten een strategie/tijdpad/stappenplan opzetten. Het plan van de Kopgroepbinliotheken is heel mooi. Misschien moeten we dat als handeleiding aanhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,

    Het zal inderdaad aankomen op doorzetten, volhouden en blijven evalueren. Vooral ook het gesprek met onze gebruiker aan te gaan! Iets wat wij niet gewend zijn om op regelmatige basis te doen.
    In ons werk maken we de klant mediawijs; of het nu gaat om boeken of de digidingen. Toffe baan hebben wij he!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ware woorden en de reactie van Jolande zou ook de mijne zijn. Ik ga 'm dus niet herhalen. Ik heb met plezier jouw zoektocht gevolgd en heb er alle vertrouwen in dat de bibliotheek met jou in de gelederen mooie stappen kan maken. Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen